Monday, May 2

La Familia

waaah... ala2 la usupadora. latin gitew. xsia2 amek bahasa sepanyol beberapa sem yg lepas. walaupun aku mercedes dan korang betty la fea tp xbermakna aku lebih cantik dari korang namun itulah kenyataannye. *sempat perasan kan?* tajuk rini pasal famili. kene citer panjang pasal famili. khas tok yg nak berkenalan dgn aku. gege...

My mom. *mak!!! anak kitak ada blog eh...*

aku bertuah sbb ada mak yg sgt memahami, sporting, da best mom ever. terbaik dr Tuhan. gitu. *pasnih masak sedap2 mak eh sbb dah puji... hehe* walaupun aku bukan mcm anak2 org lain tp mak tetap syg. grrr... kata2 spt anak mak, anak kesayangan mak... salu meniti kat bibir org tua ni. jemu gak la dgr. haha. tp dlm hati aku... *bertuahnyer... sambil blushing* mak aku jenis yg xberapa nak cakap. sumtime je die cakap banyak. selalunyer die akan diam dan mengangguk je. kecuali time melayan tetamu. mak aku jenis yg sporting. ramai kawan aku ckp mcm tu. mak aku kerja malam. jadik tukang masak gerai Leman. nama tuan punyer kedai. walaupun demikian, mak aku jenis yg sgt memilih, cerewet n mementingkan diri sendiri. seyesli. perangai2 ni ada kat diri aku. cube tanye kat kawan2 aku. mesti dieorg tgh angguk time nih. perangai buruk die adalah salu tido petang. haha. pun perangai ni aku ikot. haha. letih katenyer. kadang2 die tgok citer tv3. kan ade citer best2 dulu. dulu ade citer latin. skg ade citer filipina la plak. die layan je sambil feeling2 die heroin. coi. walhal anak die ni haaa heroin yg sebenarnye. *mampu? nak lawan anak yg hot lg muda bergetah? haha* aku ada banyak persamaan dgn mak aku. so xheranlah aku ni anak mak. hehe. kalo nak ngorat aku, amek hati mak k. sbb aku salu ikot kata mak cause i know mom know the best! hihi.

bapak!!! *grrr...*

lelaki yg sgt tipikal kat malaysia nih. tu bapak aku. haha. statement ni very da berani mati kan? walaupun bapak aku ni keje baiki kapal, tukang kimpal segala, very da masculine... anak die xberapa k. haha. kuah die jatuh kat tepi pinggan je. hihi. ape yg aku suka kat bapak aku ni, die very hardworking. both of my parents ni jenis yg disiplin, mementingkan masa, xsuke ingkar janji. part ni aku kurang skit. tp bapak aku very da independent. xpernah susahkan parents die. lepas je balik keje kol 5 pm die akan ke sungai. tgok jaring die. haaa... jgn xtau. die ni nelayan part time. suka menjaring ikan. suka memancing. suka menjala. memang fevret la. sbb ayah aku ni la... aku belajar erti gigih. huhu. kelemahan die? adoi. banyak ni. haha. die ni jenis yg kuat membebel, meleter. haaa.. jgn xtau. terbalik kan? huhu. dlm sistem keluarga aku ni, camni la cara die salu hukum anak die. dgn membebel. seyesli korang... kadang2 membebel ni lagi teruk dr merotan. sakit mental aku sbg anak. kalo dah start membebel tu, terus aku wat ape yg die suruh. lagi satu, sepanjang aku hidup ayah aku xpernah pukul aku. rotan ke, tali pinggang ke... mmg xpernah. tp die pernah wat aku nangis dgn kata2 die. huhu. see, betapa perit nyer seksaan die?

Apel *adik aku- 2nd dlm famili*

adik aku dulu mmg xberapa nak elok perangai. nakal, suke wat hal... tp yg aku pelik, kat sekolah die dpt jadik pengawas. ayah aku pun pernah kata, cikgu sekolah tu bodoh, buta sbb pilih die jadik pengawas. haha. aku dgn mak aku pun gelak la kuat2 sambil menitis air mata. yela. perangai kat umah lain benar dgn kat sekolah. tp skg adik aku lagi power dr aku. skg dah study kat kolej swasta kat kuching. dpt jadik MPP plak tu. dgr citer presiden plak. akak die? eh... abg die... sape lah kan? huhu... tp itulah kelebihan die, menjadik pemimpin. lagi peramah dan mudah didekati. keburukan die, mudah terpengaruh dgn kawan2, kesundelan... eh... motip? haha. suke nak lawan aku. kalo aku ade contact lens. die pun nak gak. memang. xnak kalah. haha. ape2 pun. adik aku tu best! bangga sgt dpt adik cam die.

Ayu *jgn disangka air yg tenang, xde ayu di dalamnya* haha

perghh... walaupun perempuan, perangai keras kepala die mengalahkan lelaki. sampai mak aku wat statement, "aku ingatkan anak lelaki yg susah nak jaga. rupanye anak pompuan." mampu? wat mak korang kuar statement camtu? itulah ayu.. pernah nak lari dr rumah. bukan lari dr rumah sebenarnye. cuma xbalik rumah semalam. tu pun tido umah jiran. takut mak ayah bising. ingat lagi malam tu, die xbalik umah. mak aku baru balik keje. tanye mana ayu? aku jawab aku xtau. aku xkesah. sbb perangai die yg xpernah nak dgr kata mmg menyakitkan hati aku. lantaklah die nak wat ape. kan? geram. adik laki aku sume hormat kat aku. die yg pompuan ni, coi.... sgt coi! die xnampak lagi aku kuarkan aura jantan aku. nak je aku hempok dgn laptop. bagi hilang ingatan! sia2 je tuhan bagi puk*... motip? ada kaitan lah? haha. marah la aku kalo citer pasal budak ni. menyirap darah aku. tunggula aku balik nanti. awas die.

Danial *mata duit*

haaa... mesti korang tertanye2... sape danial n nape die mata duit? haha... yelah... adik aku yg bongsu ni mmg suka sgt kat duit. sikit2 duit... sikit2 duit. die ni jenis yg manja. ekceli perangai die mcm aku. manja. suka merajuk. cuma die ni panas baran skit. kalo gaduh2 tu pakai pisau la... pakai benda la... nak pukul org. haha. tp die ni hati lembut. mudah kene pujuk. bagi je seringgit. kompom la die senyum pastuh. pemalu jugak orgnyer. cuma aku risau dgn die ni. sbb die makin gelap. ingat lagi time aku matrik. before peg, putih melepak. balik setahun, terus gelap. peg UPM... balik umah, makin gelap... makin gelap... dah macam anak india dah aku tgok. terkejut kot. tgok die panggil aku abg... pas kuar teksi... dlm hati... "eh, bile masa lak aku ada adik india.... coi...*

itulah serba sedikit ttg famili aku yg mungkin korang boleh relate kan dgn famili korang sendiri. bagi aku, buruk baik famili... tetap famili kita. kalo dah berjaya nanti, jgn lupe dgn famili. *mak bapak, pas aku kawen dgn putera william, aku akan terus balik kuching melawat kitakorg di sia.* haha... perasan kan aku? wat to do... kate hot! hehe. kalo aku diberi pilihan, sama ada nak pilih kekasih atau keluarga... aku akan pilih...................................... atau. haha. aku akan amik keluarga tanpa ada rasa menyesal. sbb famili is everything for me. :)

2 comments:

  1. fifie, inilah post ko yg wat aku rasa nak -mgalirkan air mata -_-"... aku pun sama, family first... danial tu mcm aku kot... mak ko, mcm mak aku gak..hahaha..well last post ko tu ko kne pegang...xmo jadi tanggang. huhu

    ReplyDelete
  2. mestila... i.Allah rez. aku akan dahulukan famili dr org lain. sbb tanpa aku sapelah dieorg. eh, silap. tanpa famili... sapelah aku. motip ko nak mengalirkan air mata. haha. :P

    ReplyDelete