Friday, May 20

Edisi Sastera: Hitam, Putih, Arak & Sejadah.

Kisah Hitam,
Aku suka padanya,
Mataku hitam melihat dunia,
Dada teruja melihat dia, 
Oh betapa mataku mudah cinta.

Kisah Putih,
Aku sayang padanya, 
Mataku putih melihat dunia,
Pada aku itu dia,
Oh betapa hatiku mudah cinta.

Hitam ibarat arak,
Sifatnya asyik aku bebas terlupa,
Rasanya perit aku puas teruja,
Tika kalah kudrat aku memuja,
Datanglah padaku kekasih beta.

Putih umpama sejadah,
Hamparanmu membingkis tenang penghadapan,
Hadirmu cahaya menerangi kegelapan,
Tika hilang pedoman aku memuja,
Datanglah padaku kekasih beta.

Oh Tuhan,
Betapa aku cinta kalian.

Pada Mu, 
Aku adukan perasaan,
Pada Ibu, 
Aku meminta jawapan,
Pada sahabat,
Aku tanyakan persoalan.
Demi meraih sebuah pengakhiran.
Betapa kudrat tak setanding dugaan.

Norma insan tak bisa mengerti,
Gejolak perasaan batas tabii,
Hasrat hati aku mati,
Redha Ilahi tiada lagi,
Apakah bisa aku menyendiri?
Terbuai perasaan terkurung sepi.

Kenapa Engkau seksa aku begini?
Tarik kembali perasaan ini,
Tidaklah aku sakiti diri,
Tarik kembali nyawa ini,
Tanpa perasaan aku mati.

Sememangnya cinta berkehendakkan pengorbanan,
Ku korbankan perasaan demi keredhaan,
Keredhaan aku harapkan berkekalan,
Kekal sehingga aku temukan,
Temui Pencipta menagih jawapan.


No comments:

Post a Comment