Sunday, May 1

Debat dan Aku

sbb ade member yg request, mintak tunjuk ajar sikit. aku wat la post ni khas tok die n sape2 yg nak berjinak2 dgn debat. aku share kan sedikit pengalaman dan pemahaman aku, kalo ade yg salah, perbetulkanlah. sesungguhnya aku manusia biasa. gtew...

nak ajar debat ni kene tunjuk true colour skit! haha... mek bukan pe, time berdebat ni mmg suke memondan dgn rakan2 pengkid sekalian alam. kan? meh kite kupas satu persatu pasal debat ni kalo nak involve secara serius.

Hey fomfuan, ape yg best sgt sampai kene belajar debat ni?
kurang kasih syg mak bapak nye budak.... xleh tanye elok2 eh? haaa... nak madah skit. *dah kuar dah bahasa srwak aku* debat ni ekceli akan bagi pengamalnye lebih rasa xmalu ketika berhadapan dgn khalayak. korang akan cepat melaha, mengeji, mencerca. haha. bukan ape uol. org lain susah nak tipu korang. kalo ade je org auta, korang pun ape lagi... cercalah kan. xgitu? softskill adalah elemen paling penting kalo nak berjaya. interview tu pun memerlukan kemahiran bercakap. dari debat ni lah korang akan diajar camne nak meluahkan pandangan/idea dgn cara yg lebih formal dan berhemah. bukan sume org yg lahir leh terus bercakap uol!! ingat tu...

Habis tu, camne nak berdebat? nak menang ke atas lawan? keji lebih2? cerca dieorg sampai menanges? kurung bilik? bunuh diri?
xla sampai bunuh diri. coi. mungkin sampai xg kuliah sbb malu kene cerca depan ramai? mungkin? haha. kalo nak menang, kite kene pujuk juri/hakim. tu basic rule lah kan. debat ni, bagi aku... konsep die mudah je uol. cube bayangkan... ade 2 salesmen cuba nak jual produk... jadik customer tadi nak pilih produk yg mana? dari salesmen yg mana? haaa...kat sini lah kemahiran berkomunikasi ni penting. verbal n non verbal lagi la mustahak... pemujukan... fakta... hujah... rasional... grr... terma2 penting tu. kenela paham. cuma aku nak tekankan. jgn pandang sgt kepada sejauh mana fakta korang tu melets. tp cuba fokuskan lebih kepada penyampaian. pastikan ape hujah/fakta nak gtau tu sampai. jgn ade yg salah faham. akhir perdebatan, pendebat yg berjaya memahamkan juri, mengambil hati juri akan dapat best speaker. n best speaker berkemungkinan besar akan membawa kumpulan die ke mercu kejayaan. selalunye la.

then? camne nak dpt best speaker?
aku dah cakapkan tadi. bebal tol. anak sape nih? haha. best speaker akan dinilai akhirnya oleh hakim atas beberapa kriteria. tp yg paling penting. dielah pendebat yg terbaik antara pendebat yg berdebat pada sidang itew. so kirenye, die adelah ratu lah. *sambil tayang crown atas kepala* walau bagaimana pun, title ni adalah subjektif uol. sbb pendebat ni dinilai oleh hakim tertentu. n bergantung juga kepada hakim. ada hakim yg suka pendebat yg ceria, suka wat lawak. ada gak yg suke skema, tgok fakta, melets ke x. ada gak yg tgok penyampaian, meyakinkan x. sume ni bergantung kat hakim. yg penting, pendebat kenelah mempengaruhi hakim supaya dieorg ni yakin, korang lah yg betul dan superior dari team lawan. gtew.

ce citer skit pengalaman uol? nak tahu gak... hebat ke x kan?
opkos la hebat! terang dan nyata. tengahari pakai spotlite gitu. kan? haha. pengalaman aku sikit je kalo nak bandingkan dgn org lain. aku cume pernah peg ASTAR dgn ARAU je. tu pun xmenang. XMENANG... puas hati? haha. tp bestnye aku dapat title best speaker berkali2 gak lah. time ASTAR, 1st match di pagi yg indah dah dapat crown. *sambil wat lambaian ratu kat rakyat jelata* er... riak nih. haha. time ASTAR ni ade 1 moment je wat aku rasa hiba n nak menangis. time lawan UTEM. rasa mcm menyesal sgt2. xall out lawan dieorg. *walhal tiap match aku all out kan? haha* time hakim nonok tu gtau, kemenangan ditentukan dgn perbezaan 3rd speaker. 1st dgn 2nd speaker sume out. ok, benda ni susah skit nak explain uol. sbb time tu, kiteorg dpt usul "kipas angin lebih baik dr penghawa dingin" giler. haha. aku rasa aku leh bawak team aku menang time tu. cit... saje je hakim tu. mentang2 la 3rd speaker die jejans. coi. hey! die coverina je la... melesbo la korang situ. *okey, aku dah melalut.* hehe

dah la tu... banyak tanye lak pengkid nih... kalo nak tahu pengalaman i yg lain pasal debat ni ke... nak tanye camne nak berdebat ke... sila request permintaan anda... okey? huhu.


okey. dah nak malam dah... pasnih nak tgok mentor... huhu

No comments:

Post a Comment